فین‌تک چه تأثیری در زندگی روزمره ما دارد؟

فین‌تک چه تأثیری در زندگی روزمره ما دارد؟

مصطفی بهرامی: فین‌تک چه تأثیری در زندگی روزمره ما دارد؟ / عصر امین کارآفرین

در ایران در سال‌های اخیر شرکت‌های فناوری مالی از رشد قابل توجهی برخوردار بودند که با تولید نرم‌افزارها، ادغام خدمات و محصولات مالی همچنین ارائه راهکارهای مالی نوآورانه سهم قابل توجهی به خود اختصاص داده و نقش قابل توجهی در تسهیل کارهای روزمره شهروندان داشته است.

به گزارش خبرنگار کارآفرین‌نیوز، شرکت عصر امین کارآفرین، یکی از شرکت‌های بانک کارآفرین است که با هدف ایجاد شبکه‌ای منسجم از سرمایه‌گذاری، نوآوری و ارزش‌آفرینی فعالیت می‌کند. حوزه‌ فعالیت عصرامین کارآفرین، سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه به منظور کمک به ایجاد و رشد کسب‌وکارهای فناورانه‌ی پایدار و قابل رقابت در بازارهای داخلی و خارجی در راستای کاربرد نوآورانه‌ فناوری است.

گستره‌ فعالیت شرکت عصرامین کارآفرین برای خلق فرصت‌های ارزش‌آفرین در این شرکت از سرمایه‌گذاری خطرپذیر در ایده‌های فناورانه، کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها تا کسب‌وکارهای بلوغ‌یافته و شرکت‌های فناورانه‌ی حاضر در بورس اوراق بهادار را در بر می‌گیرد.

ارزش‌آفرینی از نظر عصرامین یعنی ایجاد فضا، امکانات و بستری مناسب به منظور رشد کسب‌وکارهای فناورانه و تعالی آن‌ها در بازارهای رقابتی داخل و خارج.

مصطفی بهرامی، مدیر مالی شرکت عصر امین کارآفرین با خبرنگار کارآفرین‌نیوز در خصوص ورود و ظهور فین‌تک در حوزه‌های مالی به گفت‌وگو نشسته است که از نظر می‌گذرانیم.

آقای بهرامی از فرصتی که در اختیار کارآفرین‌نیوز قرار دادید، سپاسگزارم. لطفا برای مخاطبان از ضرورت‌ها و سیاست‌های دولت‌ها در فین‌تک بگویید.

در همه جوامع با افزایش درآمد و پس‌انداز، میل به سرمایه‌گذاری بالاتر می‌رود. به تبع، ضرورت توسعه بازارهای مالی و ارائه خدمات مالی هم افزایش می‌یابد. ورود شرکت‌های بزرگ در ارائه این خدمات مالی و زیرساخت‌های فناوری در حوزه مالی، صنعت جدیدی تحت عنوان صنعت خدمات مالی ایجاد کرده است. ۲ رکن اصلی در سرعت بخشیدن به تحول صنعت مالی، رشد فزاینده فناوری اطلاعات و فرایند جهانی شدن همچنین ادغام بازارهای مالی است.

صنعت مالی شامل بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری غیربانکی می‌شود. در ایران در سال‌های اخیر شرکت‌های فناوری مالی از رشد قابل توجهی برخوردار بودند که با تولید نرم‌افزارها، ادغام خدمات و محصولات مالی همچنین ارائه راهکارهای مالی نوآورانه سهم قابل توجهی به خودشان اختصاص دادند.

در بخش سیاست‌های دولتی باید بگویم ایران اگر از موارد فین‌تکی و فناوری مالی استفاده نکند، پس برای اینکه با شرکت‌های دیگر تبادل اطلاعات مالی کند، چگونه باید این کار را انجام می‌داد؟ به تبع، ایران هم باید این کار را انجام می‌داد تا بتواند با کشورهای دیگر در ارتباط باشد و از آنها در این موارد عقب نماند. بنابراین دولت‌ها سعی دارند برای ارتباط با جهان، این فناوری‌ها را در کشور به کار ببرند و ارتقا دهند.

ابزارهای مورد نیاز برای رسیدن به فناوری مالی چیست؟

هم اکنون من، شما و مخاطبان از فین‌تک استفاده می‌کنیم. برای استفاده از فین‌تک، فقط اینترنت و یک گوشی تلفن همراه لازم است. در گذشته برای افتتاح حساب بانکی یا جابه‌جایی پول باید به بانک مراجعه و یک فرم پر می‌کردیم تا یک عملیاتی ساده بانکی انجام دهیم. اما در حال حاضر، فقط با استفاده از اینترنت و تلفن همراه، ‌ امکان افتتاح حساب و سایر عملیات بانکی راحت‌تر شده است.

به عقیده شما از چه زمانی نیاز به فناوری مالی و تحول دیجیتال افزایش پیدا کرده است؟

موضوع فناوری مالی نه فقط در ایران بلکه در جهان مورد توجه زیادی قرار گرفته است. بر اساس ۸۰ درصد نظرسنجی‌ها مردم بر این باور هستند نیاز به تحول دیجیتال افزایش پیدا کرده است و ایران هم در زمره این کشورها قرار دارد. فناوری مالی بعد از شیوع ویروس کرونا در جهان از رشد بیشتری برخوردار شد.

مصطفی بهرامی: فین‌تک چه تأثیری در زندگی روزمره ما دارد؟ / عصر امین کارآفرین

پیش از بروز کرونا، امکان دریافت تسهیلات مالی با گوشی تلفن همراه وجود نداشت اما الان برخی از بانک‌ها درخواست تسهیلات را فقط از طریق سایت یا نرم‌افزارهای مربوطه در گوشی تلفن همراه ثبت می‌کنند.

تاثیرات فناوری مالی در نحوه ارائه خدمات بانکداری چیست؟

تأثیرات فناوری در نحوه ارائه خدمات در حوزه بانکداری، سنتی و رو در رو بود. حوزه بانکداری وقتی خود را به سرعت ارتقا می‌دهد تحول هم ایجاد می‌شود. در گذشته اگر برای دریافت وام، مبلغ ۵۰ میلیون تومان در بانک می‌گذاشتید، به شما می‌گفتند بعد از سه ماه به بانک مراجعه کنید تا میزان گردش حساب‌تان را بگویند اما در حال حاضر فقط با تلفن همراه می‌توانید از میزان اعتباردهی حساب بانکی‌تان مطلع شوید.

چه سازمان‌هایی غیر از بانک‌ها از فناوری فین‌تک استفاده می‌کنند؟

شرکت‌های بیمه‌ای از فین‌تک بهره می‌برند. در حال حاضر برای بیمه خودرو از چهار گوشه ماشین عکس می‌گیرید، برای بیمه‌گزار ارسال می‌کنید و نیازی به مراجعه حضوری نیست.

یک مثال دیگر می‌زنم. در کشورهای خارجی، کشاورزان برای دریافت وام نیازی به مراجعه حضوری به بانک‌ها ندارند بلکه از طریق هواپیما و ماهواره امکان رصد زمین‌های کشاورزی و قابل کشت شدن زمین‌ها وجود دارد و بانک‌ها تسهیلات لازم را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.

هم اکنون برای خرید کالایی، مراجعه حضوری نمی‌کنید چون با همکاری برخی شرکت‌ها و بانک‌ها می‌توانید به راحتی با اتصال به درگاه‌های بانکی خرید اینترنتی انجام دهید. همه این موارد را فناوری مالی نام‌گذاری می‌کنیم.

البته هنوز در فناوری مالی خلاءهایی وجود دارد چون در حال رشد است. به عنوان مثال در برخی موارد، عملیات اینترنتی بانکی بعد از پایان کار بانک‌ها کُند می‌شود یا دارای اختلال است.

هر چند فناوری مالی در کشورها و ایران هنوز به رشد ۱۰۰ درصدی نرسیده است اما رو به رشد بودن آن کمک‌کننده است.

در ایران حسابدارن و حسابرسان چه تدابیری در خصوص فناوری مالی دارند؟

حسابداران و حسابرسان با فناوری مالی درگیر می‌شوند. مباحث فین‌تکی الان برای حسابداران و حسابرسان نا آشنا به نظر می‌رسد اما آموزش‌های لازم باید مدنظر قرار گرفته شود.

هرچند استانداردهای حسابداری ایران تا حدودی مشابه با استانداردهای بین‌المللی هست اما باید ببینیم شرکت‌های بین‌المللی با موضوع فین‌تک چه برخوردی می‌کنند، چگونه از روش‌های سنتی به روش‌های روز تغییر مسیر داده‌اند تا حسابداران و حسابرسان کشور نیز از آن بهره‌مند شوند و آموزش‌های لازم در این خصوص برگزار شود.